Beelddenken

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden, gebeurtenissen of verbanden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben kinderen die beelddenken een leerachterstand of denkt men aan diagnoses zoals dyslexie en dyscalculie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden.

Beeldenken

Leren in beelden in plaats van in woorden

Er zijn veel kinderen die ongelofelijk slim en creatief zijn, maar in het onderwijs niet tot hun recht komen. Zij denken niet stap voor stap in woorden, maar in beelden, situaties en verbanden: het zijn de beelddenkers.

 

Omdat het lesmateriaal op school vooral talig is opgebouwd, sluit het vaak niet aan bij hoe deze kinderen informatie verwerken. Het wordt daardoor minder goed begrepen of onthouden. Met alle gevolgen van dien.

 

Regelmatig wordt dan gedacht aan een leerachterstand of er komen termen zoals dyslexie of dyscalculie voorbij. Bijles lijkt een logische stap, maar helpt zelden écht, omdat het dezelfde manier van leren opnieuw aanbiedt. Terwijl het probleem niet in de inhoud zit, maar in de vorm waarin die wordt aangeboden.

 

Beelddenkcoach

Leren op een manier die wél past.

 

Wanneer je kind een beelddenker is, heeft het niet zozeer extra uitleg nodig, maar een andere ingang om informatie op te nemen. In plaats van nóg meer herhaling of bijles, werkt het veel beter om de leerstof te vertalen naar een vorm die past bij zijn of haar manier van denken.

 

Als gecertificeerd beelddenkcoach begeleid ik kinderen om hun visuele talent als kracht in te zetten. Met de methode Ik Leer Anders leren ze niet alleen begrijpen wat er geleerd moet worden, maar vooral hoe ze dat op hun eigen manier kunnen verwerken en onthouden.

 

Tijdens de coaching werken we aan:

  • het omzetten van talige uitleg naar beelden en verbanden
  • het creëren van overzicht in hoofd en huiswerk
  • meer zelfvertrouwen doordat leren eindelijk lukt

 

Je kind krijgt praktische en toepasbare technieken mee die het direct op school kan inzetten. Zo verandert leren van iets moeilijks of frustrerends in iets wat wél werkt en vaak zelfs plezier geeft.